Witam wszystkich,
Postanowiłem zapoczątkować w tym dziale serię poradników dotyczących CommandBlocka (Bloku Poleceń). Być może zrobię też serię z mechanizmów opartych na nich. Zaczniemy od podstaw, czyli jak przywołać commandblock, jak go uruchomić. Myślę, że większość to wie, ale tak dla pewności....
Aby otrzymać commandblock wpisujemy /give WaszNick command_block. Kiedy klikniemy go PPM otworzy nam się okno do wpisania komendy. Komenda zostanie wykonana kiedy blok zostanie zasilony dźwignią, przyciskiem itp.
Mój poradnik zacznie się właśnie od komendy /give, która daje graczom PRZEDMIOTY
Na początku, trzeba Wam wiedzieć czym jest target selector (nie wiem jak po polsku się to nazywa;p)
Jest to fragment komendy, który możemy wstawić zamiast nicku gracza. Będę o tym przypominał w następnych poradnikach. Są 4 selectory:
@p - od ang."player" , @p oznacza NAJBLIŻSZY GRACZ
@a - od ang. "all", oznacza WSZYSCY GRACZE
@r - od ang. "random" ,oznacza LOSOWY GRACZ
@e - od ang. "entity" czyli byt,jednostka , oznacza WSZYSTKIE BYTY
Ten ostatni może być niezrozumiały, jednak zajmiemy się tym prawdopodobnie przy komendzie /summon.
Teraz pokażę wam zastosowanie.
Podstawową wersją komendy /give jest "/give (nazwaGracza lub selektor) (ID) (ilość) (DataValue)
-nazwa gracza lub selektor - wiadomo, nick osoby która ma dostać przedmiot lub SELECTOR, któryś z tych powyżej.
-ID - jest to ID przedmiotu, który chcemy dać. Np, ID diamentowego miecza to diamond_sword lub 276 (Są ID słowne i liczbowe) UWAGA! Od 1.8 wzwyż ID LICZBOWE nie DZIAŁAJĄ! ID itemów znajdziecie tu:
http://www.minecraftinfo.com/idlist.htm
-ilość - ilość przedmiotów która ma być dodana (maks.64)
-DataValue - trudno powiedzieć co to jest. Jest to jakby drugie ID.
PRZYKŁAD: ID liczbowe wełny to 35. ID czerwonej wełny to 35:14. 14 to DataValue.
CZYLI, jeśli wpiszemy komende /give Aberforth 35 5 to gracz o nicku Aberforth otrzyma 5 sztuk białej wełny. (W 1.8 + musi być wool zamiast 35, bo 1.8+ nie toleruje liczbowych ID)
W przypadku dodawania graczom przedmiotów, które nie mają daty value, czyli drugiego ID wpisujemy tam 0.
Nigdy nie omijamy tej liczby.
PRZYKLAD:
/give @p apple 10 0 - to doda najbliższemu graczowi (@p) 10 jabłek. Jabłka nie mają daty value, gdyż nie ma różnych rodzajów tego przedmiotu, jak np wełna, dlatego widzimy tam 0.
Gdybyśmy wpisali /give @a 35 10 14 to WSZYSCY GRACZE (@a) otrzymają 10 sztuk CZERWONEJ WEŁNY
Myślę, że już ogarnęliście tą komendę, jednak teraz przejdziemy do czegoś bardziej zaawansowanego. - do DataTagu
Zapewne wielu spyta : "co to jest?!?". DataTag są to pewne bliższe określenia jaki ma być przedmiot, który otrzymamy. DataTag pozwala na dodanie przedmiotu o unikatowej nazwie, o niecodziennych enchantach, o ATRYBUTACH (będzie osobny poradnik), o dowolnym opisie tego przedmiotu.
Na wstępie, musicie wiedzieć, że ktoś kto nie miał do czynienia z niczym takim lub niczym podobnym, może mieć tu problemy. Ja sam miałem dawno temu, więc poprostu sprawdzałem w jakimś poradniku co robię źle, a w końcu przyzwyczaiłem się i już praktycznie nie popełniam błędów.
DataTagi podążają ścisłym formatem. Wszystko zapisujemy w NAWIASACH KLAMERKOWYCH {}. DataTag musi zaczynać się od nawiasu klamerkowego i kończyć na nawiasie klamerkowym. W ich środku jest więcej nawiasów. Każdy otwarty nawias musi się też zamykać. Tak samo cudzysłowia. Jeden cudzysłów samotny, bez drugiego do zamknięcia cudzysłowiu, sprawi, że komenda Wam nie zadziała. Sporo z tych rzeczy trzeba będzie po prostu zapamiętać.
Przejdźmy do praktyki. W tej komendzie zaprezentuję Wam jak dodać enchanty nazwę oraz opis przedmiotu. Zobaczycie to na przykładzie miecza tyraela xD
Na początek podstawowa komenda : /give @p diamond_sword 1 0
To doda NAJBLIŻSZEMU GRACZOWI od commandblocka diamentowy miecz.
Teraz zaczniemy od enchantów.
/give @p diamond_sword 1 0 {ench:[]}
Jak widzicie na końcu pojawiło się "{ench:[]}"
ench to skrót od enchant. Dalej mamy :[] Jest tak ponieważ w datatagu jednakowe elementy, dotyczące jednej rzeczy, np enchantów czy przedmiotów jakie ma mieć przy sobie mobek (o tym przy komendzie /summon) MUSZĄ być złączone w nawiasie kwadratowym. Nawiasy klamerkowe na początku datatagu i końcu są, ponieważ jak mówiłem datatag musi się kończyć i zaczynać nawiasem klamerkowym.
Teraz wpiszemy tam enchanty jakie ma mieć nasz miecz. Zaczniemy od ostrości. Bedzie nam potrzebne ID enchantu ostrości. Można je znaleźć tutaj:
http://www.minecraftforum.net/forums/min...nt-id-list
Enchanty znajdą się w nawiasie kwadratowym []
/give @p diamond_sword 1 0 {ench:[{id:16,lvl:20}]}
Każdy enchant musi być w swoim osobnym nawiasie klamerkowym, jak widzicie powyżej. 16 to ID ostrości (sharpness), a w "lvl:" wpisujemy level enchantu. Czyli miecz który otrzymacie z tej komendy będzie miał OSTROŚĆ 20. Teraz dodamy do miecza niezniszczalność na poziomie 10
/give @p diamond_sword 1 0 {ench:[{id:16,lvl:20},{id:34,lvl:10}]}
Jak widzicie doszedł kolejny fragment komendy. Mamy na mieczu DWA enchanty. - OSTROSC I NIEZNISZCZALNOSC. Jak mówiłem każdy enchant składa się z własnego nawiasu klamerkowego, id enchantu, levela enchantu. Czyli niezniszczalność 10 to {id:34,lvl:10} (34 to id niezniszczalności)
Pokażę wam jeszcze jak zrobić nazwę, opis darujemy sobie na kiedy indziej, gdyż ten poradnik to jakiś elaborat..
najpierw pokażę wam jak wygląda w komendzie nazwa przedmiotu:
{display:{Name:"Ostrze Tyraela"}}
To jest cały, działający DataTag, który doda wam przedmiot o nazwie ostrze tyraela. Jednak mu chcemy dodać to do naszej komendy.
Teraz pokażę, gdzie w komendzie musi się to znaleźć.
/give @p diamond_sword 1 0 {ench:[{id:16,lvl:20},{id:34,lvl:10}],display:{Name:"Ostrze Tyraela"}}
Jak widzicie, usunąłem nawias sprzed "display". A to dlatego, że ten nawias był początkiem DataTagu, a początek naszego datatagu już jest, przed "ench". Zamiast tego nawiasu pojawił się przecinek. Cóż mogę powiedzieć, DLACZEGO ten przecinek tam jest. Mogę powiedzieć, że po to, bo elementy takie jak Atrybuty, enchanty, nazwy, efekty potek, wszystkie te osobne elementy muszą być oddzielone przecinkami. To już jest jakby osobny fragment - nazwa, nie enchanty. Jeśli ktoś wejdzie sobie na Mc i wklei tą komendę dostanie takie "ostrze" . Jeśli ktoś chce się nauczyć więcej o Bloku Poleceń i Komendach, zachęcam do spróbowania dodać sobie do tego miecza inne enchanty itd, spróbować napisać własny przedmiot z enchantami i nazwą. Ja tak robiłem. A jak zapomnicie jak zrobić zerknąć na tą komendę. I dalej pisać. A jak skończycie sprawdzić czy dostaliście Wasz przedmiot, jeśli nie, sprawdzcie w komendzie co źle zrobiliście. Pamiętajcie że każdy otwarty nawias musi być też zamknięty, Na sam koniec sprawdzimy to na Naszej komendzie.
/give @p diamond_sword 1 0 {ench:[{id:16,lvl:20},{id:34,lvl:10}],display:{Name:"Ostrze Tyraela"}}
Mamy 1 otwarty nawias na początku przed ench
Otwarty kwadratowy, otwarty klamerkowy, zamknięty klamerkowy, otwarty klamerkowy, zamknięty klamerkowy (więc te 4 nawiasy mamy pozamykane) zamknięty kwadratowy (więc kwadratowy od enchantów też zamkniety) , otwarty klamerkowy, zamknięty klamerkowy, zamknięty klamerkowy. (więc te dwa przed ostatnim razem się zamykają, a ten na samym końcu zamyka ten z samego początku - jest to nawias całego DataTagu)
Tutaj macie jeszcze 2 ssy efektu naszej komendy:
http://mineserwer.pl/uploadzdjec/image.php?di=LI1N
http://mineserwer.pl/uploadzdjec/image.php?di=0RVG
Szacun jeśli ktoś przeczytał cały poradnik, mam nadzieję, że wszyscy zainteresowani commandblockami nauczą się czegoś, jeśli macie pytanie nie wahajcie się pytać w postach na dole lub na PW, żegnam się z Wami,
Pozdrawiam
Aberforth