MineServer.pl - Minecraft Serwer Serwery Minecraft

Pełna wersja: #1 - Programowanie w języku CPP.
Aktualnie przeglądasz uproszczoną wersję forum. Kliknij tutaj, by zobaczyć wersję z pełnym formatowaniem.
[Obrazek: C-PNG-Clipart.png]
Programowanie w języku C++
Poradnik - #1
Instalacja środowiska; operatory cout i cin


C++ – język programowania ogólnego przeznaczenia.
Umożliwia abstrakcję danych oraz stosowanie kilku paradygmatów programowania: proceduralnego, obiektowego i generycznego. Charakteryzuje się wysoką wydajnością kodu wynikowego, bezpośrednim dostępem do zasobów sprzętowych i funkcji systemowych, łatwością tworzenia i korzystania z bibliotek (napisanych w C++, C lub innych językach), niezależnością od konkretnej platformy sprzętowej lub systemowej (co gwarantuje wysoką przenośność kodów źródłowych) oraz niewielkim środowiskiem uruchomieniowym. Podstawowym obszarem jego zastosowań są aplikacje i systemy operacyjne.(źródło http://www.wikipedia.pl)

Instalacja środowiska.


Środowisko w jakim będziemy pracować to Visual Studio 2015. Dlaczego akurat ono? Moim zdaniem jest ono najbardziej przyjazne dla początkujących programistów, oraz łatwe w obsłudze. Jak więc się za to zabrać, opiszę na dole.

1. Wchodzimy na stronę https://www.visualstudio.com/vs/ i klikamy download.
2. Wybieramy opcję tak jak na zdjęciu poniżej.
[Obrazek: IEPIzSZ.png]
3. Po pobraniu się instalatora, podążamy za instrukcjami instalatora.



Pierwszy program.


Pierwszym programem, jaki wspólnie napiszemy będzie prosty program do wpisywania i wyświetlania zmiennych.
Na początku musimy wcisnąć przycisk New Project, zaś potem z listy po lewej stronie wybrać opcję Installed > Templates > Visual C++ i po wybraniu zaznaczyć pierwszą opcję - Win32 Console Application. Następnie według własnych upodobań dodajemy nazwę oraz lokalizację folderu z programem. - jest to bardzo ważne.

Po tym powinno nam się ukazać okno, w którym klikamy Next, wybieramy opcję empty project(WAŻNE) i klikamy FINISH.

Powinno ukazać nam się coś takiego.
[Obrazek: 5ozpcvy.png]

Po prawej stronie klikamy prawym przyciskiem na folder Source Files, najeżdżamy na "add" i new item.

Plik nazywamy main.cpp, zaś opcja do wybrania w menu to C++ File(.cpp)


Klikając add możemy przejść już do właściwej części, czyli pisania samego programu.

Aby móc zacząć pisać główną część kodu musimy najpierw dołączyć do programu wszelkie potrzebne biblioteki, dzięki którym w późniejszym etapie będziemy mogli korzystać z najpotrzebniejszych funkcji. Bibliotekę dołączymy komendą #include, zaś nazwę biblioteki piszemy w <>. Iostream jest podstawową biblioteką, bez której żaden program nie będzie działał.
1. Linia
Kod:
#include <iostream>

2. W celu ułatwienia sobie zadania możemy też kilka linii pod bibliotekami dodać te funkcję:
Kod:
using namespace std;
, oznacza "Użyj przestrzeni nazw
standardowej", ponieważ tylko ona będzie nam na tym etapie nauki potrzebna.

3. W tym punkcie zaczniemy już pisać właściwy program, a więc musimy wywołać funkcję główną - maina.
Kod:
int main()
{
  system("pause");
}
Wywołaliśmy w tym momencie główną funkcję, w której będziemy pisać cały program.

Zmienne
Podstawowych zmiennych w języku C++ jest aż 15, jednak w tym poradniku będą nam potrzebne tylko dwie:
int - zmienna przechowująca liczbę całkowitą.
string - zmienna przechowująca ciąg znaków.

Zmienne tworzymy poleceniem
Kod:
int nazwazmiennej;
lub
Kod:
string nazwazmiennej;
- oczywiście wszystko to w kodzie.


Dziś moim założeniem jest przedstawienie wam jak napisać kod, który zapyta użytkownika o liczbę, a potem wypisze ją na ekranie, a więc do roboty.
(komentarze, których program nie interpretuje poprzedzamy dwoma łukośnikami, będę w nich opisywał co znaczą poszczególne funkcje)

Kod:
#include <iostream>
#include <string>

using namespace std;

int main() //tworzymy główną funkcję w której będzie znajdował się kod programu
{
    string name;
    int number; //tworzymy zmienną o nazwie number
    cout << "User guest, enter nick you want to use: "; //wyświetlamy komunikat użytkownikowi, aby wprowadził nick, który będzie używał.
    cin >> name; //wywolujemy funkcję, która poprosi usera o podanie nicku.
    system("cls"); //czyścimy historie konsolki dla estetetyki.
    cout << "Witaj " << name << " w testowej aplikacji. Podaj liczbe, która chcesz wyświetlic: "; //Najpierw wyswietlamy podana przez gracza zmienna name. Potem dajemy graczowi komunikat, aby podal liczbe, ktora chce wyswietlic.
    cin >> number; //wprowadzamy zmienna numer
    cout << "Podales numer " << number << endl; //wyswietlamy podana zmienna a potem przenosimy komunikat z kolejnej linii do nastepnej linii..
    system("pause");
}



//UWAGA, NA KONCU KAZDEJ FUNKCJI DODAJ ŚREDNIK!





PORADNIK WIDEO - WSZYSTKO JEST WYTŁUMACZONE LEPIEJ!

[jeszcze nie jest wrzucony]

W następnej części...

Instrukcje warunkowe, pętla while i do..while.
Zajefajny poradnik + Wink
Fajne + ♥
Przekierowanie