01-February-2017, 17:15:20
![[Obrazek: C-PNG-Clipart.png]](http://www.pngall.com/wp-content/uploads/2016/05/C-PNG-Clipart.png)
Programowanie w języku C++
Poradnik - #1
Instalacja środowiska; operatory cout i cin
Poradnik - #1
Instalacja środowiska; operatory cout i cin
C++ – język programowania ogólnego przeznaczenia.
Umożliwia abstrakcję danych oraz stosowanie kilku paradygmatów programowania: proceduralnego, obiektowego i generycznego. Charakteryzuje się wysoką wydajnością kodu wynikowego, bezpośrednim dostępem do zasobów sprzętowych i funkcji systemowych, łatwością tworzenia i korzystania z bibliotek (napisanych w C++, C lub innych językach), niezależnością od konkretnej platformy sprzętowej lub systemowej (co gwarantuje wysoką przenośność kodów źródłowych) oraz niewielkim środowiskiem uruchomieniowym. Podstawowym obszarem jego zastosowań są aplikacje i systemy operacyjne.(źródło http://www.wikipedia.pl)
Instalacja środowiska.
Środowisko w jakim będziemy pracować to Visual Studio 2015. Dlaczego akurat ono? Moim zdaniem jest ono najbardziej przyjazne dla początkujących programistów, oraz łatwe w obsłudze. Jak więc się za to zabrać, opiszę na dole.
1. Wchodzimy na stronę https://www.visualstudio.com/vs/ i klikamy download.
2. Wybieramy opcję tak jak na zdjęciu poniżej.
![[Obrazek: IEPIzSZ.png]](http://imgur.com/IEPIzSZ.png)
3. Po pobraniu się instalatora, podążamy za instrukcjami instalatora.
Pierwszy program.
Pierwszym programem, jaki wspólnie napiszemy będzie prosty program do wpisywania i wyświetlania zmiennych.
Na początku musimy wcisnąć przycisk New Project, zaś potem z listy po lewej stronie wybrać opcję Installed > Templates > Visual C++ i po wybraniu zaznaczyć pierwszą opcję - Win32 Console Application. Następnie według własnych upodobań dodajemy nazwę oraz lokalizację folderu z programem. - jest to bardzo ważne.
Po tym powinno nam się ukazać okno, w którym klikamy Next, wybieramy opcję empty project(WAŻNE) i klikamy FINISH.
Po tym powinno nam się ukazać okno, w którym klikamy Next, wybieramy opcję empty project(WAŻNE) i klikamy FINISH.
Powinno ukazać nam się coś takiego.
![[Obrazek: 5ozpcvy.png]](http://imgur.com/5ozpcvy.png)
Po prawej stronie klikamy prawym przyciskiem na folder Source Files, najeżdżamy na "add" i new item.
Plik nazywamy main.cpp, zaś opcja do wybrania w menu to C++ File(.cpp)
Klikając add możemy przejść już do właściwej części, czyli pisania samego programu.
Aby móc zacząć pisać główną część kodu musimy najpierw dołączyć do programu wszelkie potrzebne biblioteki, dzięki którym w późniejszym etapie będziemy mogli korzystać z najpotrzebniejszych funkcji. Bibliotekę dołączymy komendą #include, zaś nazwę biblioteki piszemy w <>. Iostream jest podstawową biblioteką, bez której żaden program nie będzie działał.
1. Linia
Kod:
#include <iostream>
2. W celu ułatwienia sobie zadania możemy też kilka linii pod bibliotekami dodać te funkcję:
Kod:
using namespace std;
standardowej", ponieważ tylko ona będzie nam na tym etapie nauki potrzebna.
3. W tym punkcie zaczniemy już pisać właściwy program, a więc musimy wywołać funkcję główną - maina.
Kod:
int main()
{
system("pause");
}
Zmienne
Podstawowych zmiennych w języku C++ jest aż 15, jednak w tym poradniku będą nam potrzebne tylko dwie:
int - zmienna przechowująca liczbę całkowitą.
string - zmienna przechowująca ciąg znaków.
Zmienne tworzymy poleceniem
Kod:
int nazwazmiennej;
Kod:
string nazwazmiennej;
Dziś moim założeniem jest przedstawienie wam jak napisać kod, który zapyta użytkownika o liczbę, a potem wypisze ją na ekranie, a więc do roboty.
(komentarze, których program nie interpretuje poprzedzamy dwoma łukośnikami, będę w nich opisywał co znaczą poszczególne funkcje)
Kod:
#include <iostream>
#include <string>
using namespace std;
int main() //tworzymy główną funkcję w której będzie znajdował się kod programu
{
string name;
int number; //tworzymy zmienną o nazwie number
cout << "User guest, enter nick you want to use: "; //wyświetlamy komunikat użytkownikowi, aby wprowadził nick, który będzie używał.
cin >> name; //wywolujemy funkcję, która poprosi usera o podanie nicku.
system("cls"); //czyścimy historie konsolki dla estetetyki.
cout << "Witaj " << name << " w testowej aplikacji. Podaj liczbe, która chcesz wyświetlic: "; //Najpierw wyswietlamy podana przez gracza zmienna name. Potem dajemy graczowi komunikat, aby podal liczbe, ktora chce wyswietlic.
cin >> number; //wprowadzamy zmienna numer
cout << "Podales numer " << number << endl; //wyswietlamy podana zmienna a potem przenosimy komunikat z kolejnej linii do nastepnej linii..
system("pause");
}
//UWAGA, NA KONCU KAZDEJ FUNKCJI DODAJ ŚREDNIK!
PORADNIK WIDEO - WSZYSTKO JEST WYTŁUMACZONE LEPIEJ!
[jeszcze nie jest wrzucony]
W następnej części...
Instrukcje warunkowe, pętla while i do..while.