Zastosowania komend w budowie
Hej, razem z Nikus124 postanowiliśmy stworzyć poradnik, który nie tylko zapozna was z komendami różnych pluginów, ale także pokaże wam różne zastosowania tych komend w budownictwie. Nie chcieliśmy stworzyć suchego poradnika z rozpisanymi komendami, ponieważ jest dużo stron gdzie znajdziecie rozpisane komendy z danego pluginu a mało osób wyciągnie coś konkretnego ze zwykłego spisu komend. Postanowiliśmy zapoznać was z komendami w lekko ciekawszy i bardziej zachęcający do nauki sposób.
(Z góry też chcielibyśmy przeprosić was, za jakość zdjęć, lecz nie jest ona spowodowana niewyraźnie zrobionymi ss lecz kwestią przy uploadowaniu ss na forum, dlatego umieszczone macie tutaj wszystkie zdjęcia na imgurze w lepszej jakości)
Zdjęcia objaśnień https://imgur.com/a/sa3H1xc
Zdjęcia zastosowań https://imgur.com/a/wanK5AM
WorldEdit (WE), FastAsnycWorldEdit (FAWE)
WorldEdit jest podstawowym pluginem w budownictwie. Ma wiele zastosowań, które nie raz ułatwiały nam budowanie.
FAWE jest za to jego rozszerzeniem, zawierającym więcej komend lub dodatkowe funkcje danych komend.
Uwaga Id bloku, które są nierozłączną częścią WE i FAWE możecie zobaczyć najeżdżając myszką na dany blok, jeśli nie macie nic napisanego kliknijcie f3 + H (na niektórych komputerach z windows 10 należy jeszcze przytrzymać przycisk Fn). ID możecie wpisywać słowne (np. stone) lub liczbowe (np. 1). Jeśli chcecie użyć danego koloru bloku (np. wełny, gliny, terakoty) należy patrząc na ID zamienić "/" na ":" np. ID czerwonej wełny to 0035/14, więc zera pomijamy a "/" zamieniamy na ":", przez co ID czerwonej wełny które wpisujemy to: 35:14. W każdym przypadku możecie użyć kilka ID np. stone,sand,glass lub użyć wartości w procentach np. 50%grass,25%dirt,25%stone.
Podstawowe komendy:
[WE] //wand - dodaje nam drewnianą siekierę, którą będziemy zaznaczać nasz teren, który chcemy edytować. (Siekierkę można zabrać również z gm1). Kliknięcie LPM zaznaczy punkt 1 a PPM punkt 2.
[WE] //set [id / nazwa bloku](id można wpisać wiele, po przecinku)- stawia w wyznaczonym obszarze dany blok. Oprócz tego możemy wyznaczyć % ilości danego bloku w zaznaczonym obszarze.
[WE] //undo - cofa poprzednio wykonaną komendę.
[WE] //redo - cofa komendę undo. (Jakby ktoś sobie przypadkowo cofnął coś czego nie chciał)
[FAWE] //pos1 //pos2 - zaznacza punkt 1 i punkt 2 na bloku na którym stoimy, bez użycia siekierki
Modyfikacja i tworzenie terenu (poziom średni)
[WE] //smooth - “wygładza” zaznaczony teren
[WE] //walls [id / nazwa bloku] - tworzy ściany dookoła zaznaczonego terenu.
[WE] //outline [id / nazwa bloku] - tworzy ściany, podłogę, sufit zaznaczonego terenu
[WE] //overlay [id / nazwa bloku] - pokrywa zaznaczony teren danym blokiem.
[WE] //replace [id 1 / nazwa bloku 1] [id 2 / nazwa bloku 2] - zmienia wszystkie bloki jednego ID na bloki o drugim ID.
[WE] //pyramid [id / nazwa bloku] [wielkość] - tworzy wypełnioną piramide.
[WE] //hpyramid [id / nazwa bloku] [wielkość] - tworzy pustą piramide
[WE] //cyl [id / nazwa bloku] [wielkość] [wysokość] - tworzy wypełniony walec, jeśli wysokość ustawimy na 1 lub nie wpiszemy nic, powstanie koło.
[WE] //hcyl [id / nazwa bloku] [wielkość] [wysokość] - tworzy pusty walec, jeśli wysokość ustawimy na 1 lub nie wpiszemy nic, powstanie okrąg.
[WE] //sphere [id / nazwa bloku] [wielkość] - tworzy wypełnioną kule
[WE] //hsphere [id / nazwa bloku] [wielkość] - tworzy pustą kule
[WE] // move [ilość bloków] - powoduje przesunięcie bloków
[WE] //fall - powoduje “opadanie” bloków na ziemię
Tu mamy naszą wcześniej stworzoną kule po użyciu komendy fall
[WE] //line [id / nazwa bloku] [grubość] - tworzy prostą linię pomiędzy pierwszym a drugim punktem zaznaczenia
[FAWE] //setbiome [biom] - ustawia dany biom w zaznaczonym terenie
Ma to swoje wykorzystanie w przypadku liści, trawy czy warunków pogodowych.
✯ Zastosowanie ✯
Zmiane biomów często wykorzystujemy do tworzenia ciekawych lasów. Przydają się nie tylko do ich koloryzacji, ale też do tworzenia lasów z 4 pór roku.
[FAWE] //replace > (lub) <[id 1 / nazwa bloku 1] [id 2 / nazwa bloku 2] - podmienia bloki znajdujące się pod / nad danym blokiem na inny blok. np. //replace <grass sand (zamienia wszystkie bloki pod blokiem trawy na blok piasku)
Często ta komenda jest wykorzystywana do porastania trawą czy kwiatami szybko bez mączki kostnej
Oświetlenie (poziom średni)
Uwaga: Każdy chyba wie, że bugi ze światłem są już od dawna w mc… Jak raz nie zadziała spróbujcie jeszcze kolejne 100 razy Lub też nie zdziwcie się jak nagle to co zrobiliście jakoś dziwnie się zbuguje.
[FAWE] //setblocklight [wartość] - powoduje, że bloki w zaznaczonym terenie zaczynają świecić (wartość od 1 do 15)
✯ Zastosowanie ✯
Zabawa z światłem jest ciekawa, lecz często zbugowana. W naszym przypadku komenda ta znalazła swoje zastosowania w tworzeniu "kryształów". Wszelkie kryształy czy to w jaskiniach czy też na powierzchni zyskiwały charakter dzięki oświetleniu ich. Dzięki temu, że jest ta komenda zbugowana i przy świetle 15 działa na tej zasadzie, iż świeci światłem 8-10 a jak gracz podejdzie bliżej do obiektu świeci światłem o wartości 15. Dzięki temu efektowi powstało naprawdę ładne wrażenie, jak gracz podchodzi do kryształu który zaczyna świecić jeszcze mocniej.
[FAWE] //getlighting - pokazuje informację o oświetleniu danego bloku
[FAWE] //removelight - kasuje świało w zaznaczonym terenie. (tak możecie zrobić nie świecącą pochodnie
)
✯ Zastosowanie ✯
Komenda przydaje się często do "zabawy" ze światłem. "Pozornie świecące" lampy czy pochodnie naprawdę fajnie wyglądają i można nimi zrobić naprawdę fajny klimat.
[FAWE] //fixlighting - “naprawia” bugi światła w zaznaczonym terenie
Informacja o zaznaczonym terenie (poziom średni)
[FAWE] //center [id / nazwa bloku] - wyznacza środkowy, środkowe (w przypadku parzystej liczby bloków) bloki na terenie który zaznaczyliście. W ten sposób na ogromnej mapie nie musicie liczyć i szukać środka
[FAWE] //size - pokazuje wielkość zaznaczonego terenu, jego punkt 1 i 2 a także typ zaznaczenia (domyślnie cuboid, inny w przypadku używania komendy //sel)
[FAWE] //distr - pokazuje ilość bloków zaznaczonego terenu, jakie bloki znajdują się na zaznaczonym terenie, wraz z ich ID oraz ile % zajmują w zaznaczonym terenie.
Kopiowanie wklejanie (poziom średni)
[WE] //copy - kopiuje wszystkie zaznaczone bloki.
[WE] //cut - wycina wszystkie zaznaczone bloki.
[WE] //paste - wkleja wszystkie skopiowane / wycięte bloki. UWAGA: Wkleja wszystkie bloki włącznie z powietrzem ! Aby uniknąć wklejenia powietrza należy dodać flagę -a
//paste -a
[WE] //rotate [wartosc] - obraca element w osi X
Obiekt
Obiekt skopiowany obrócony o 180 stopni (
//rotate 180) i wklejony
[WE] //schematic save [nazwa] - tworzy schemat w plikach worldedita. Kopiujemy element a później zapisujemy go w schemacie, przez co nawet po kilku dniach możemy wejść, wczytać schemat komendą poniżej i wkleić element
[WE] //schematic load [nazwa] - wczytuje schemat, po tej komendzie możemy wkleić schemat komendą //paste
[WE] //schematic list - pokazuje listę zapisanych schematów.
[WE] //flip - obraca obiekt w kierunku w którym się patrzymy np. patrząc na dół obróci obiekt do góry nogami, a patrząc w kierunku przeciwnym do kierunku kopiowania, zrobi lustrzane odbicie.
✯ Zastosowanie ✯
Flip to sposób na szybką latającą wyspe. Wystarczy zrobić tylko góre, skopiować obrócić i wkleić
Później już tylko udekorować i wyspa jak znalazł
[FAWE] //rotate x y z - obraca aktualnie skopiowany element w trzech osiach X Y Z,
Obiekty
Obiekt skopiowany i obrócony o 180 stopni w osi Y
//rotate 0 180 0
Pamiętajcie !
Nauka nigdy nie jest prosta i szybka, ale nie poddawajcie się. Pomimo krytyki od innych, z którą możecie się spotkać nie załamujcie się i dążcie dalej. Przez ciężką prace dużo osiągniecie. Z własnego doświadczenia powiem wam, że ja ucząc się WE jako dziecko w wieku 12 lat, wziąłem sobie karteczki, odpaliłem setki poradników i spisałem wszystkie komendy na karteczki. Przez kolejny tydzień siedziałem i codziennie wykonywałem te komendy myśląc, że się uczę. Jeden z większych błędów uczenie się na pamięć komend. Najlepszą nauką jest praktyka ! Wykorzystujcie komendy w budowaniu a same z czasem wejdą wam do głowy Początki były naprawdę ciężkie, ale za to teraz mogę pochwalić się obszerną znajomościom tych pluginów. Jeśli tylko lubicie budować lub zaczynacie się uczyć to WE i FAWE pomogą wam w szybszym i ładniejszym budowaniu.
Informacje
Jak wspominaliśmy WE i FAWE jest obszerny a komend jest setki, są to komendy najczęściej przez nas używane. W poradniku nie ma celowo umieszczonych tzw. brushy. Jest to dość obszerny temat. Moze sam WE nie ma tego tak dużo, lecz FAWE ma tego bardzo dużą ilość, na które wchodzą już komendy dość zaawansowane. Postanowiliśmy napisać poradnik i zobaczyć czy odpowiada wam taki sposób tłumaczenia a zarazem zapytać się czy mamy w poradniku dopisać brushe. Jest ich sporo, więc mijało nam się z celem pisanie ich, jeśli sposób tłumaczenia nawet prostych komend dla was byłby niezrozumiały.
Pozdrawiamy
Nikus124 i Szuno07